Vintage Vondsten deel II | Oude fotografieboeken

In de vorige Vintage Vondsten post liet ik jullie een enorme stapel oude boeken zien, die ik voor een prikje kocht op de rommelmarkt. Daar zaten drie fotografieboeken tussen die ik aan jullie wil laten zien. Dit zijn dikke boeken met foto’s die in de jaren ’70 en ’80 zijn gemaakt door fotografen en studenten. Er zitten zulke mooie foto’s bij die het verdienen om gezien te worden! Laten we de foto’s bekijken!

Toen ik de foto’s ging fotograferen kwam ik erachter dat er wel heel veel mooie foto’s tussen zaten! Hierbij een ‘kleine’ selectie. 

Boek 1: American Photography One.

Boek 1: American Photography One. Kijk hoe leuk de voorkant eruit ziet!
Boek 1: American Photography One. Kijk hoe leuk de voorkant eruit ziet!
Fotograaf: Philip-Lorca diCorcia 'Voor een artikel genaamd "Eater's digest: A diet for the fast lane." Esquire Magazine, September 1984.
Fotograaf: Philip-Lorca diCorcia. Voor een artikel genaamd “Eater’s digest: A diet for the fast lane.” Esquire Magazine, September 1984.
Fotografen: Jerry Gordon, Charles Traub Uit de serie van fotografen voor een artikel genaamd: ''The great pigeon race.'' Daily News Sunday Magazine, Januari 15, 1984.
Fotografen: Jerry Gordon, Charles Traub
Uit de serie van fotografen voor een artikel genaamd: ”The great pigeon race.”
Daily News Sunday Magazine, Januari 15, 1984.
Hoe mooi en creatief is deze foto? De fotograaf heeft de weerspiegeling in het water gefotografeerd wat een artistiek beeld geeft. Hier stond verder geen informatie bij over de fotograaf.
Hoe mooi en creatief is deze foto? De fotograaf heeft de weerspiegeling in het water gefotografeerd wat een artistiek beeld geeft.
Hier stond verder geen informatie bij over de fotograaf.
Fotograaf: Geof Kern ''Ninety miles from nowhere.'' Voor Texas Monthly Magazine, oktober 1983.
Fotograaf: Geof Kern
”Ninety miles from nowhere.” Voor Texas Monthly Magazine, oktober 1983.
Fotograaf: Al Satterwhite Voor een artikel genaamd: ''The great travel photograph.'' Travel & Leisure Magazine, december 1983.
Fotograaf: Al Satterwhite
Voor een artikel genaamd: ”The great travel photograph.” Travel & Leisure Magazine, december 1983.
Fotograaf: Alen MacWeeney Tweede in een serie van foto's voor een modewedstrijd van Arnold Scaasi genaamd: ''The dramatist of elegance.'' Connoisseur Magazine, juli 1984.
Fotograaf: Alen MacWeeney
Tweede in een serie van foto’s voor een modewedstrijd van Arnold Scaasi genaamd: ”The dramatist of elegance.” Connoisseur Magazine, juli 1984.
Fotograaf: Alen MacWeeney. Tweede in de serie van foto's voor een modewedstrijd genaamd: ''Coats: The new realism.'' Esquire Magazine, oktober 1984.
Fotograaf: Alen MacWeeney.
Tweede in de serie van foto’s voor een modewedstrijd genaamd: ”Coats: The new realism.” Esquire Magazine, oktober 1984.
Om deze foto moest ik erg lachen ... ;) Fotograaf: Kent Barker Portret van Rufe Jordan voor een artikel over Texas' Sheriffs genaamd: ''Howdy son, I'm the law in this country.'' Texas Monthly Magazine, november 1984
Om deze foto moest ik erg lachen …
Fotograaf: Kent Barker
Portret van Rufe Jordan voor een artikel over Texas’ Sheriffs genaamd: ”Howdy son, I’m the law in this country.” Texas Monthly Magazine, november 1984.

Advertenties:

Fotograaf: Val Gelineau. Poster genaamd: ''Porsche black on black.'' Dat noem ik nu mooie reclame-fotografie!
Fotograaf: Val Gelineau.
Poster genaamd: ”Porsche black on black.”
Dat noem ik nu mooie reclame-fotografie!
Fotograaf: Shonna Valeska. Winkelpromotie en tijdschrift advertentie met als titel: ''The magic is Beck.'' Voor de Ludwig Beck of Munich boetiek in Trump Tower, New York City.
Fotograaf: Shonna Valeska.
Winkelpromotie en tijdschrift advertentie met als titel: ”The magic is Beck.” Voor de Ludwig Beck of Munich boetiek in Trump Tower, New York City.
Fotograaf: Allison Rossiter. ''Pink soap bottle.''
Fotograaf: Allison Rossiter.
”Pink soap bottle.”

Boek 2: Photography Year 1975/76 

Photography Year 1975/76.
Photography Year 1975/76.

 

 

Deze foto, ook op de voorkant van het boek afgebeeld, sprak mij erg aan vanwege de kleuren. Fotograaf: Hans Feurer. Magazine illustration, 1970.
Deze foto, ook op de voorkant van het boek afgebeeld, sprak mij erg aan vanwege de kleuren.
Fotograaf: Hans Feurer. Magazine illustration, 1970. Bijschrift: The model’s costume, vibrant as a jockey’s riding silks, is the true subject of this photograph taken for a German magazine. To catch  the swirling cigarette smoke against the rich colors of the clothes, the photographer used an electronic flash.

 

 

Fotograaf: Ellen Brooks 'Bread Spread I', 1974.
Fotograaf: Ellen Brooks
‘Bread Spread I’, 1974. Bijschrift: ‘Measuring 8 feet by 10 feet, this large wall hanging is the first of a series of three in which the photographer combined pieces of bread with photosensitized cloth and printed directly on the material. To achieve the ”toasty” tones of the bread in the resulting print, she cut some slices thinner than others, letting different amounts of light through. The whole project used 10 loaves of bread.’
Fotograaf: Leslie Polak. Untitled, 1973.
Fotograaf: Leslie Polak.
Untitled, 1973. Bijschrift: ‘A pretty girl whose curly hair hugs her head like a helmet trowns slightly and cups her hands over the eyes of a German shepherd dog. Perhaps the girl is merely caressing the dog. But maybe she sees something disturbing and wishes to shield him from the sight. Like a still from a phantom movie that no one will ever see, the picture suggests a story line that will never be told.
Deze prachtige dromerige sfeer door de zachte tinten en lichtinval vind ik zo mooi. Fotograaf: Terry Reed. Untitled, 1972.
Deze prachtige dromerige sfeer door de zachte tinten en lichtinval vind ik zo mooi.
Fotograaf: Terry Reed.
Untitled, 1972. Bijschrift: ‘Two Muscovy ducks waddle across a lawn in the shade of a butternut tree. In this bucolic view of a farm in Illinois, the atmosphere of rural peace is enhanced by the use of infrared film, which lightens the sunlit leaves and increases the contrast between them and the shaded lawn.’
Fotograaf: Shin Sugino. De foto is onderdeel van een serie genaamd 'Pilgrimage' en hing in 1974 in The National Film Board Gallery in Ottowa.
Fotograaf: Shin Sugino.
De foto is onderdeel van een serie genaamd ‘Pilgrimage’ en hing in 1974 in The National Film Board Gallery in Ottowa. Bijschrift: ‘A young girl seems to leap into the clouds – though she is merely jumping off a jetty in the Portugese resort of Cascais. The inexplicably darkened sky and water at the left transform an otherwise ordinary shot into the pictorial equivalent of a leap into the dark.’
Fotograaf: Henri Cartier-Bresson. Titel: 'Models in Hermitage Square, Leningrad.'
Fotograaf: Henri Cartier-Bresson. Titel: ‘Models in Hermitage Square, Leningrad.’ Bijschrift: ‘Russian models in the new season’s finery work with a photographer, their setting the vast torecourt of the Hermitage Palace in Leningrad. Behind the models is a towering cutout of Lenin, father of the Soviet Union, appears to stride purposefully toward the women as if to put a stop to such bourgeois trippery.’

Boek 3: Photography Year 1979/80

Photography Year 1979/80.
Photography Year 1979/80.

Hoe prachtig is deze foto:

Fotograaf: Nina Howell Starr. 'Considering Myself.' 1977.
Fotograaf: Nina Howell Starr.
‘Considering Myself.’ 1977. Bijschrift: ‘For this powerful self-portrait, the photographer turned her back on a prefocused camera with timer set, and locked her arthritic hands behind her neck, thumbs pressed into her flesh. ”Those lines shooting down my back, the curl of my ponytail, the twist in the shoulder strap, the force of my thumbs and thrust of my arms, all communicate something of what I like to consider myself.”
Nog zo'n powervrouw. Let op het 'vierkantje' bij haar gezicht. Fotograaf: Gillian Brown. 'Alter Ego', 1976.
Nog zo’n powervrouw. Let op het ‘vierkantje’ bij haar gezicht.
Fotograaf: Gillian Brown.
‘Alter Ego’, 1976. Bijschrift: ‘To create this humorous vision of an interior self in lacy camisole and skirt, and an exterior self in plaid work shirt and pants, the photographer posed herself twice on the same couch, then made a collage of the result, using part of one print to mask a section of the other.’
Fotograaf: John Pfahl. 'Wave, Lave, Lace', Pescadero Beach, California, 1978.
Fotograaf: John Pfahl.
‘Wave, Lave, Lace’, Pescadero Beach, California, 1978. Bijschrift: ‘Lace pinned along the edge of a coastal bluff makes a visual pun, simulating the filigree of frothy surf far below. A barely visible beach stroller – who appears to be almost a part of the cliff’s vegetation near the center – provides a good indication of the distance between foreground and background.’

Er waren nog zóveel meer prachtige foto’s, ik zou ze allemaal aan julie willen laten zien. Maar dat gaat niet, deze post is al veel te lang en dit zijn maar een paar foto’s uit de honderden. Ik hoop dat jullie ze net zo mooi vinden als ik. Misschien ben je benieuwd naar mijn visie op de foto’s? Ik heb ze er (bij de meesten) expres niet bijgezet, zodat jullie de foto’s zelf konden interpreteren. Dus ik zou zeggen, schrijf je interpretaties op in de reacties, dan kunnen we zien of we dezelfde interpretatie hebben!

Wat vind jij de mooiste foto?

Liefs, Marlinda

6 thoughts on “Vintage Vondsten deel II | Oude fotografieboeken

  1. Wat een mooie foto’s en sommige met mooie betekenissen! Wat een verassing als je soms oude boeken openslaat en er opeens hele mooie inspirerende dingen instaan! 🙂
    Ik vind die foto van die vrouw met haar handen in haar nek prachtig en heel bijzonder! En ook die van dat meisje met de hond is erg mooi!
    Dit was zeker geen miskoop! 🙂
    Liefs step

Geef een reactie